به گزارش اطمینان نیوز به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمدرضا سیفی سرپرست دفتر آموزش و پرورش عشایر کشور با بیان اینکه ۹۳۶ هزار کیلومتر از سرزمین پهناور کشور ما، محل سکونت و ییلاق و قشلاق عشایر غیور است، اظهار داشت: این میزان ۵۹ درصد مساحت کل کشور و بیشتر از مساحت ۲۰۰ کشور جهان است.

وی افزود: جمعیت عشایری کشور، یک میلیون ۲۵۰ هزار نفر است که از این تعداد، ۶۵ درصد جمعیت عشایری کشور زیر ۳۰ سال سن دارند به عبارت ساده‌تر، متولیان آموزش و فرهنگ کشور با یک گروه جمعیتی تعلیم‌پذیر روبه‌رو هستند.

سیفی تصریح کرد: آموزش و پرورش توانسته است ۶۵ درصد دانش‌آموزان عشایری را بعد از پایان دوره ابتدایی در مدارس عشایری ماندگار کند و برخی از آنها ترجیح داده‌اند برای ادامه تحصیل به مدارسی، غیر از مدارس عشایری بروند.

سرپرست دفتر آموزش و پرورش عشایر کشور با بیان اینکه آماری از جذب دانش‌آموزان عشایری در دوره تحصیلی ابتدایی نداریم، گفت: مطمئن هستیم با توجه به تعداد مدارس، تراکم کلاس‌ها و پراکندگی آنها در صعب‌العبورترین نقاط کشور، آموزش و پرورش به تعداد لازم کلاس و مدرسه برای جمعیت عشایری ایجاد کرده است.

وی خاطر نشان کرد: ۴۰ درصد مدارس عشایری فاقد فضای آموزشی مناسب هستند یعنی به‌صورت چادر، کانتینر، کپر و خشتی و گلی هستند در حالی که در مناطقی که عشایر ساکن هستند می‌توان مدرسه ثابت احداث کرد.

سیفی ادامه داد: برخی از مدارس عشایری در داخل حفره‌های کوه ایجاد شده‌اند، این یکی از عجایب است که در استان خوزستان که استان زرخیز کشور است مدارس عشایری داریم که با ۴ دانش‌آموز و به‌صورت چند پایه و مختلط داخل غار تشکیل می‌شود.

سرپرست دفتر آموزش و پرورش عشایر کشور با بیان اینکه تراکم کلاس در مدارس عشایری ۱۵ نفر است، گفت: در برخی نقاط مدارس ۴ و ۵ نفره چند پایه داریم؛ البته بخاطر اینکه نمی‌توانیم در تمام نقاط مجتمع‌های آموزشی یا خوابگاه مرکزی و مدارس شبانه‌روزی ایجاد کنیم، ناچار هستیم مدارسی این چنین داشته باشیم.

وی بیان داشت:‌ دفتر آموزش و پرورش عشایر مطالعاتی را شروع کرده است و بنا داریم با همکاری دیگر دفاتر حوزه ستادی، با اولویت قرار دادن مدارس شبانه‌روزی تجمیع داشته باشیم هرچند برخی مواقع هزینه‌ای که برای خرید یک وسیله نقلیه برای رفت‌وآمد دانش‌آموزان صرف می‌کنیم بسیار باصرفه‌تر از احداث و ساخت مدرسه است.

سیفی در خصوص ادعای ضرر آموزش و پرورش با حذف سرباز معلمان، بیان داشت: حذف ۶۲۰ سرباز معلم شاید در نگاه نخست بار مالی بر دوش آموزش و پرورش ایجاد کند اما در طی یک پروسه چند ساله این ضرر به منفعت تبدیل می‌شود.

سرپرست دفتر آموزش و پرورش عشایر کشور با بیان اینکه فرستادن نیروی جوان مجرد آموزش ندیده به مدرسه عشایری چند پایه مختلط، با بهانه صرفه اقتصادی درست نیست، گفت: مطلبی که چندی قبل پیرامون حذف سرباز معلم گفتم به صورت کامل منعکس نشده بود؛ به‌خاطر شرایط فرهنگی و جغرافیایی، فقط حذف سرباز معلمان را از آموزش و پرورش عشایر درخواست داریم و این طرحی است که با هماهنگی مرکز نیروی انسانی برای سال تحصیلی آینده انجام خواهد شد و دفتر آموزش و پرورش بی‌شک بدون در نظر گرفتن تمام جوانب احساسی عمل نمی‌کند.

وی ادامه داد: ده‌ها پژوهش میدانی وجود دارد که مشخص می‌کند یک سرباز معلم که معمولاً بدون علاقه و فقط به‌خاطر دوری گزیدن از سختی‌های معمول خدمت وظیفه با آموزش ۲ هفته‌ای سرباز معلم شده است و نمی‌تواند معلم خوبی باشد.

*استان آذربایجان غربی بیشترین تعداد دانش‌آموز عشایری را دارد

سیفی تصریح کرد: دانش‌آموزان عشایر فقط به فضای آموزشی نیاز ندارند؛ آنها تشنه آموزش‌های باکیفیت هستند، رتبه‌های برتر کنکور در سال جاری بیانگر این است که دانش‌آموزان عشایری، دارای ضریب هوشی بالا هستند.

سرپرست دفتر آموزش و پرورش عشایر کشور ادامه داد: استان آذربایجان غربی با ۵۸۶ مدرسه و ۳۰ هزار دانش‌آموز، بیشترین تعداد دانش‌آموزان عشایری کشور را دارد و کمترین دانش‌آموز عشایری هم ۲۲۰ دانش‌آموز در استان همدان است.

وی بیان داشت: بیشترین مدارس خشتی و گلی در استان سیستان و بلوچستان است و بیشترین تعداد سرباز معلمان هم در همین استان با ۱۷۷ معلم از ۶۲۴ معلم است.

سیفی با بیان اینکه از ۶۱۰۰ مدرسه عشایری ۱۰۶۴ مدرسه سیار است، گفت: محل این مدارس با ییلاق و قشلاق تغییر می‌کند و برخی مواقع یک دانش‌آمور در ۲ استان در یک سال تحصیل می‌کنند که مسیر ییلاق و قشلاق این دانش‌آموزان از ۵ کیلومتر در استان گیلان تا ۵۰۰ کیلومتر در استان‌های کرمان و خوزستان متغیر است.