به گزارش اطمینان نیوز به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، مسعود خاتونی در نشست خبری حمایت از رونق کسب و کارها در فضای مجازی با استفاده از پیام رسان بانکی «بله» که با حضور مسئولان شرکت داده ورزی سداد و تیم مهندسی «بله» برگزار شد، با تاکید بر اهمیت حضور کسب و کارها در فضای مجازی اظهار کرد: بانک ملی ایران طی چند سال گذشته و در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی و همسو با فرمایشات مقام معظم رهبری سعی کرد تا فضا را برای حضور صاحبان ایده، نو آوران و شرکت های دانش بنیان فراهم کند و در همین راستا هم سال گذشته نخستین نسخه پیام رسان بله ارائه شد.

وی با تاکید بر اینکه امروز پیام رسان بومی و ملی «بله» بدون هیچ گونه تبلیغات و صرفاً با اطلاع رسانی محدود و خودجوش حدود ۶۰۰ هزار کاربر عضو دارد، تصریح کرد: بانک ملی ایران برای متمایز کردن «بله» با دیگر پیام رسان ها، نقش خود را پر رنگ کرده و به عنوان نخستین بانک در دی ماه سال گذشته با بانک مرکزی برای حضور سرویس های بانکی درفضای مجازی وارد مذاکره شد.

خاتونی با تاکید بر اینکه ما نخستین بانکی هستیم که سرویس های بانکی را تحویل شبکه مجازی داده و این بستر اکنون در بله، بام و آپ فراهم شده است، ادامه داد: با پیام رسان بله، شبکه بانکی بسیار سریع تر و راحت تر می تواند سرویس های خود را ارائه دهد. کما اینکه در صورت عدم تحقق این امر، بسیاری از کسب و کارهایی که ارتباط تنگاتنگی با حضور سرویس های بانکی دارند، امروز دچار مشکل می شدند.

عضو هیات مدیره بانک ملی ایران از فراهم سازی بستر ایجاد کانال های اختصاصی برای کسب و کارها بدون دریافت هیچگونه هزینه از سوی این بانک خبر داد و گفت: ما محدودیت سرویس ها را اخلاقی نمی دانیم و این آمادگی را داریم که برای تمامی کسب و کارها به صورت کاملاً رایگان کانال اختصاصی ایجاد کنیم.

وی درباره امنیت شبکه پیام رسان بله نیز ابراز داشت: این اطمینان را به مردم می دهیم که هیچ فردی نمی تواند تحت هیچ شرایطی به اطلاعات تبادل شده در این پیام رسان دسترسی داشته باشد و فضای امنیتی پیام رسان بله را تضمین می کنیم؛ چرا که در صورت فراهم نبودن این فضا، بانک ملی ایران هیچ گاه سرویس های بانکی خود را بر روی آن مستقر نمی کرد.

خاتونی درباره تعداد کاربران و میزان تراکنش های روزانه انجام شده در پیام رسان بله، افزود: طبق آخرین آمار، روزانه ۱۰ تا ۱۲ هزار کاربر جذب این پیام رسان می شوند و سقف کارت به کارت نیز در آن همان سقف شتابی است.

عضو هیات مدیره بانک ملی ایران اضافه کرد: برنامه آتی ما این است که در یک بازه زمانی شش تا نه ماه به میزان ۱۰ درصد از حجم تراکنش های بانک ملی ایران بر روی این پیام رسان استقرار یابد که این امر نیازمند اعتماد مردم، افزایش تعداد کابران شبکه و شکل دهی کسب و کارهای جدید در این فضاست.

خاتونی گفت: امروز بانک تجارت به پیام رسان «بله» پیوست و تعداد بانک های حاضر در این پیام رسان به ۱۳ بانک رسید.

وی با تاکید بر اینکه بانک ملی ایران به دنبال تعریف پروژه های ملی و بازگرداندن اثرگذاری معنوی آن به جامعه است، خاطر نشان کرد: میانگین سن نخبگان تیم مهندسی پیام رسان «بله» ۲۵ سال است و امروز حمایت های بانک ملی ایران از نخبگان جوان کشور منجر به تحول نظام بانکی با تولید این پیام رسان شده است.

 محمدرضا مختاریان عضو هیات مدیره شرکت داده ورزی سداد نیز در این نشست با تقدیر از حمایت ویژه بانک ملی ایران از نخبگان کشور گفت: امروز بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تراکنش روزانه با حجم حدود ۱۰ میلیارد تومان در پیام رسان «بله» در حال انجام است.

وی افزود: همچنین بانک ملی ایران برای مشتریان ویژه خود خدمتی را قائل شده که افراد می توانند در پیام رسان «بله» و از قسمت ویترین به بخش «بانک آفیسر» مراجعه کرده و بدون مراجعه به شعبه، درخواست های بانکی خود را ثبت و پیگیری کنند. درواقع یک اکوسیستم ارائه سرویس کامل در راستای بهبود کیفیت خدمات دهی فراهم شده است که می تواند موجب تحول نظام بانکی کشور شود.

حسین انصاری مدیر مهندسی تیم بله نیز با تاکید بر ایمن بودن فضای پیام رسان «بله» گفت: ما تا کنون دو تلاش نا موفق در زمینه پیام رسان ها داشتیم که خوشبختانه توانستیم این بار پیام رسان «بله» را با حمایت بانک ملی ایران راه اندازی کنیم.

وی عنوان کرد: رمز نگاری های مختلفی برای این پیام رسان انجام داده و علاوه بر ایجاد لایه های رمزنگاری، از چندین مشاور امنیتی توصیه های لازم را نیز دریافت کردیم و با اطمینان می توان گفت که «بله» از نرم افزار های مشابه دیگر امنیت بیشتری دارد.

انصاری گفت: پلت فورم بات بله این امکان را فراهم می کند تا افراد بتوانند خودشان سرویس های جدید و ایده های خلاق ایجاد کنند.


“بله” تحولی جدی در بومی سازی شبکه های اجتماعی

در راستای تاکید برنامه های توسعه پنج ساله کشور بر تحقق دولت الکترونیک و نقش غیرقابل انکار نظام بانکی در این زمینه، نرم افزار “بله” توانسته تحولی جدی در بانکداری الکترونیک و بومی سازی شبکه های اجتماعی ایجاد کند.

نرم افزار بله به عنوان یک نمونه موفق در حوزه استارت آپ ها و تنها پیام رسان دو منظوره با قابلیت ارائه خدمات مالی متنوع، امکان پرداخت و درخواست پول، پرداخت قبوض، خرید شارژ، عملیات کارت به کارت، پرداخت قبوض خدماتی، پرداخت خلافی خودرو و پرداخت عوارض خروج از کشور بر روی شبکه اجتماعی را فراهم کرده است و به همین جهت می تواند همانند کارت های شتاب بانکی به نیاز مردم در این زمینه پاسخ دهد.

از سویی موضوع پرداخت در شبکه اجتماعی به عنوان یک ارزش افزوده و خدمت جدید به مردم نقش بی بدیلی در تحول نظام بانکی و پاسخگویی به نیازهای مردم در حوزه بانکداری نوین ایجاد کرده است.

همچنین حمایت بانک ملی ایران از استارت آپ ها و طراحی و راه اندازی این نرم افزار بومی توسط نخبگان کشور، گامی مهم در راستای تحقق تاکیدات دولت به استفاده از ظرفیت ها و ایجاد زمینه بروز استعدادهای صاحبان فکر و ایده کشور است که از این جهت مورد تقدیر مسئولان کشور نیز قرار گرفته است.

از سویی در شرایطی که پیام رسان ها جایگاه مهمی در کسب و کارها پیدا کرده اند و با توجه به از دسترس خارج شدن پیام رسان های غیربومی طی روزهای اخیر، بنابراین “بله” به دلیل ویژگی های خاص خود و حمایت سیستم بانکی می تواند به راحتی نیازهای کاربران خود را در این بخش هم پاسخگو باشد.

لازم به ذکر است اکنون تراکنش های کارت به کارت در این نرم افزار از مبدا ۱۲ بانک و خدمات بانکی دیگر شامل خرید شارژ، پرداخت قبوض و… از تمامی کارت های شتاب قابل انجام است.

 


«بانک آفیسر»، وجه تمایز بانک ملی ایران در نظام بانکی کشور

عضو هیات مدیره بانک ملی ایران گفت: پروژه «بانک آفیسر» اکنون به یکی از وجوه تمایز بانک ملی ایران در نظام بانکی کشور تبدیل شده است.

برات کریمی در گفت و گو با روابط عمومی بانک ملی ایران با بیان این که نظام بانکی دنیا به سمتی می رود که مشتری برای دریافت خدمت از حضور در شعبه بی نیاز باشد، افزود: این روش خدمت رسانی در حال حاضر در بانک ملی ایران عملیاتی شده است.

وی با تاکید بر این که اجرای چنین طرحی در نظام بانکی ما بسیار ضروری بود، اظهار کرد: خوشبختانه بانک ملی ایران در عملیاتی کردن آن پیش قدم شد و تا کنون نتایج مثبتی هم از آن دریافت شده است.

کریمی پروژه «بانک آفیسر» را تسهیل کننده رابطه مشتری و بانک دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه تا پیش از اجرای این طرح، مشتریان ویژه بانک نادیده گرفته می شدند، اما اکنون همه آنها شناسایی شده و اعتمادشان به بانک ملی ایران بیش از پیش افزایش یافته است.

عضو هیات مدیره بانک ملی ایران با اشاره به این که اکانت آفیسرها باید در همه شعب بانک مستقر شوند، اظهار کرد: اجرای درست این طرح می تواند نظام بانکی کشور را متحول کند.

«بانک آفیسر» طرحی است که بر اساس آن مشتریان می توانند در هر ساعت از شبانه روز نیازهای بانکی خود را رفع کنند. در این طرح، تمام نیازهای بانکی مشتری از مشاوره گرفته تا رسیدگی به امور بانکی، بدون مراجعه حضوری به شعبه و فقط از طریق پیام رسان «بله» انجام می شود.

 عضو هیات مدیره تشریح کرد:دستاوردهای «برجام» برای بانک ملی ایران

عضو هیات مدیره بانک ملی ایران گفت: درباره دستاوردهای نظام بانکی پس از برجام سخن فراوان گفته شده، اما در بانک ملی ایران این موضوع بسیار ملموس بوده است.

غلامرضا پناهی در گفت و گو با روابط عمومی بانک ملی ایران با بیان این که تا پیش از آغاز تحریم ها، بانک ملی ایران بیش از ۶۰ سال سابقه کار بین المللی داشت و با ۶۰۰ کارگزار در دنیا همکاری می کرد، افزود: آن زمان دست کم ۳۰۰ حساب کارگزاری فعال در این بانک وجود داشت و حجم کار آن چنان زیاد بود که پنج دایره حسابداری، فقط حساب های بین المللی مرتبط با کارگزاری ها را رسیدگی می کردند.

وی اظهار کرد: با این حال اعمال تحریم های ظالمانه علیه کشور و نظام بانکی ما، کار را به جایی رساند که بانک ملی ایران حتی یک خدمت ارزی هم نمی توانست ارائه کند و در واقع رابطه ۶۰ ساله کارگزاری ها با بانک ملی ایران، طی پنج سال به طور کامل قطع شد.

عضو هیات مدیره بانک ملی ایران افزود: در دوره تحریم، شعب خارجی بانک به حالت تعطیل درآمدند و حتی امکان جا به جایی یک دلار از طریق این شعب وجود نداشت.

پناهی با تاکید بر این که برجام این شرایط را به طور کامل تغییر داد، خاطرنشان کرد: با قطعی شدن برجام، بانک ملی ایران بلافاصله به احیای روابط کارگزاری و بین المللی اقدام کرد، به طوری که ابتدا با ۳۰۰ بانک خارجی مکاتبه و برقراری دوباره ارتباطات پیگیری شد.

وی افزود: این اقدام در حال حاضر به ایجاد رابطه کارگزاری مستقیم با کشورهای حوزه اروپا، آسیای شرقی و آمریکای جنوبی منتهی شده است، همه واحدهای خارج کشور بانک فعال شده اند و تعدادی نیز در حال برطرف کردن مشکلات هستند.

عضو هیات مدیره بانک ملی ایران با بیان این که شعبه هامبورگ این بانک در مدت زمان گذشته از سال جاری بیش از ۱۰ میلیارد دلار حجم عملیات داشته است، ادامه داد: حجم گشایش اعتبارات این شعبه نیز امسال به نسبت سال گذشته ۱۶۰ درصد بیشتر شده است.

پناهی با تاکید بر این که مشتریان هم به بانک ملی ایران بازگشته اند و خدمات ارزی را از این بانک می گیرند، اظهار کرد: بدون شک با گشایش های پسابرجام، خساراتی که در دوران تحریم به بانک وارد شده بود، در حال جبران است.

 


رشد خدمات ارز بازرگانی بانک ملی ایران در نه ماهه امسال

خدمات ارز بازرگانی بانک ملی ایران از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه ۲٫۶۷ برابر رشد داشته است.

در مدت مذکور مجموع خدمات ارز بازرگانی در بخش گشایش های اعتبارات، بروات اسنادی و حواله های ارزی صادره بابت واردات کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد ۱٫۸۴ برابر و از نظر مبلغ ۳٫۷۱ برابر رشد کرد.

همچنین در نه ماه ابتدای امسال، تعداد هشت هزار و ۴۸۳ فقره حواله وارده و صادره ارزی با حجم دو میلیارد و ۶۱۷ میلیون دلار کارسازی شده است.

 


پناهی: اعتبار بانک ملی ایران در نظام بانکی بین الملل زبانزد است

عضو هیات مدیره بانک ملی ایران گفت: اعتبار بانک ملی ایران در نظام بانکی بین الملل زبانزد است.

غلامرضا پناهی افزود: امروز توانایی بانک ملی ایران در عرصه های جهانی شناخته شده است و از این رو هر گونه اقدام در این بانک می تواند آثار گسترده در روابط اقتصادی کشورمان داشته باشد.

وی شبکه گسترده شعب بانک ملی ایران را نقطه قوت بزرگی برای بانک خواند و اظهار کرد: می توان از این شبکه برای توسعه فرهنگ مثبت بانکی و نیز تغییرات مدنظر در رفتارهای اقتصادی استفاده کرد.

پناهی با اشاره به این که در دیدارهای بین المللی، نمایندگان نهادهای موثر اقتصادی جهان همواره بر رصد رفتار بانک ملی ایران تاکید دارند، ادامه داد: آنها معتقدند وقتی واحدهایی مانند مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در بانک ملی ایران وجود دارد، نشان می دهد چنین اقداماتی در نظام اقتصادی و بانکی کشور نهادینه شده است.

به گفته عضو هیات مدیره بانک ملی ایران، این بانک در تلاش است با توسعه فعالیت های خود در حوزه بین الملل، بار دیگر اقتدار نظام بانکی کشور را به جایگاه اصلی خود بازگرداند. 

 


کسب بالاترین سهم سپرده ها در بازار بانکی توسط بانک ملی ایران

بانک ملی ایران توانست در پایان آبان ماه امسال بالاترین سهم از سپرده های بانکی در میان سایر بانک ها را به خود اختصاص دهد.

این بانک از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه ۲۳٫۲۹ درصد از انواع سپرده ها را در میان ۱۳ بانک جذب کرد. این در حالی است که در پایان اسفندماه نیز بانک ملی ایران با ۳۶٫۱۴ درصد سهم از سپرده های بازار بانکی، رتبه نخست را در این بخش به خود اختصاص داده است.

بانک ملی ایران در مجموع چهار سپرده بلندمدت، کوتاه مدت، پس انداز و جاری نیز در پایان آبان ماه امسال با سهم ۲۳٫۹۸ درصد و در پایان اسفندماه با سهم ۲۳٫۵۲ درصد در رتبه نخست میان دیگر بانک ها قرار دارد.

همچنین بانک ملی ایران با اجرایی شدن برجام و از سرگیری مراودات بانکی و تجاری کشور، خدمات ارزی بازرگانی خود را نیز دوباره آغاز کرد و علاوه بر رتبه نخست سپرده های ریالی، در پایان آبان ماه ۸ درصد سپرده های ارزی را نیز در میان بانک ها جذب کرده است.

 


اقدامات عملیاتی برای چابک سازی شعب بانک ملی ایران

عضو هیات مدیره بانک ملی ایران از تلاش بیشتر برای چابک سازی شعب این بانک خبر داد.

برات کریمی در گفت و گو با روابط عمومی بانک ملی ایران با بیان این که وضعیت امروز شعب بانک با سال های پیش قابل مقایسه نیست، گفت: شعب بانک ملی ایران به انواع تجهیزات بانکداری الکترونیک مجهز شده اند.

وی با اشاره به این که نرم افزارهای مورد استفاده در بانک ملی ایران کاملا به روز شده اند، اظهار کرد: امکانات رفاهی قابل قبولی برای مشتریان در شعب ایجاد شده، به طوری که مشتری هنگام حضور در شعبه احساس راحتی داشته باشد.

کریمی همچنین تعطیلی شعب ناکارا و کم مراجعه در کنار افتتاح شعب جدید در نقاط مورد نیاز مشتریان را از دیگر اقدامات بانک ملی ایران برای تسریع در خدمت رسانی به مردم خواند و اظهار کرد: حضور بانک ملی ایران در شهرهای جدید، بیش از پیش توسعه می یابد.

به گفته وی، آموزش مداوم کارکنان شعب برای بهبود ارتباط با مشتریان و نیز توسعه خدمات بانکداری غیرحضوری باعث افزایش رضایت مشتریان از بانک ملی ایران شده است.

 


رفع محدودیت تراکنش های کمتر از پنج هزار تومان بانک ملی ایران

محدودیت تراکنش های کمتر از پنج هزار تومان در بانک ملی ایران برداشته شد.

به دنبال تقاضای مشتریان و در جهت رفاه حال هموطنان عزیز، این بانک محدودیت تراکنش های کم تر از پنج هزار تومان را برای خرید شارژ، پرداخت قبوض، خرید از درگاه های اینترنتی و… رفع کرد.

بر این اساس اکنون تمامی تراکنش های کم تر از مبلغ مذکور از طریق سامانه بام، بله، دستگاه های خودپرداز، پایانه های غیرنقدی، خودبانک، دستگاه های خود دریافت و خودپرداز و … قابل انجام است.

 


توزیع نخستین سری دسته چک های «صیاد» توسط بانک ملی ایران

نخستین سری دسته چک های صادر شده از طریق سامانه صیاد در بانک ملی ایران توزیع شد.

پس از عملیاتی شدن سامانه صدور یکپارچه دسته چک به دستور بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانک ملی ایران نیز این طرح را اجرایی کرد.

طی مدت گذشته از اجرای این طرح، بانک ملی ایران در دو استان تهران و البرز، دسته چک های سابق خود را با شماره های ۱۶ رقمی سامانه صیاد در اختیار مشتریان قرار می داد، اما به تازگی نخستین سری از دسته چک های یک شکل منطبق با دستورالعمل بانک مرکزی در دو استان آذربایجان غربی و مازندران توسط بانک ملی ایران توزیع شده است.

بانک ملی ایران تا پایان سال، صدور دسته چک بر اساس استانداردهای بانک مرکزی منطبق با سامانه صیاد را در سراسر کشور عملیاتی خواهد کرد.

 


استقبال اتحادیه صنف مشاوران املاک از طرح ویژه مسکن بانک ملی ایران

رئیس و نایب رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران تاکید کردند که طرح ویژه مسکن بانک ملی ایران می تواند علاوه بر شکستن انحصار در حوزه تسهیلات مسکن، رونق مناسبی نیز در بازار مسکن ایجاد کند.

مصطفی قلی خسروی رئیس این اتحادیه در گفت و گو با روابط عمومی بانک ملی ایران با بیان این که عملیاتی شدن طرح ویژه مسکن بانک ملی ایران در بازار انحصاری کنونی بسیار قابل تقدیر است، گفت: سود تسهیلات مسکن بانک ملی ایران ۱۷٫۵ درصد و پایین تر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار است که همین می تواند جذابیتی برای طرح باشد.

وی اظهار کرد: نام و اعتبار بانک ملی ایران در میان مردم بسیار مورد توجه است و از این رو اجرای این طرح می تواند با استقبال بسیار مناسبی مواجه شود.

به گفته خسروی، آن چه در پرداخت تسهیلات مسکن مهم است، سرعت و روان بودن پرداخت آن است که خوشبختانه بانک ملی ایران در این زمینه اقدامات مناسبی اندیشیده است.

نایب رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران نیز با تاکید بر این که طرح ویژه مسکن بانک ملی ایران می تواند قدرت خرید مردم را افزایش دهد، گفت: نباید در زمان اجرای چنین طرحی، بلافاصله انتظار ایجاد تحولی بزرگ در بازار مسکن را داشت.

حسام عقبایی با بیان این که پرداخت تسهیلات خرید مسکن توسط بانک ملی ایران می تواند در میان مدت افراد زیادی را صاحب خانه کند، ادامه داد: طرح ویژه مسکن بانک ملی ایران بسیار منعطف است و هر کس می تواند بنا به میزان درآمد خود مدت زمان دریافت این تسهیلات را مشخص کند.

به گفته وی، این طرح که به نوعی انحصارشکنی در بازار پرداخت تسهیلات مسکن است، می تواند توسط سایر بانک ها مورد بهره برداری قرار بگیرد تا مردم بتوانند در یک بازار رقابتی، از این تسهیلات استفاده کنند.

در طرح ویژه مسکن بانک ملی ایران که به تازگی رونمایی شده، متقاضیان می توانند با سپرده گذاری هر۱۸۲ میلیون ریال، به ازای هر یک ماه ماندگاری، یک برگ اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن دریافت کنند که هر برگ اوراق قابلیت تبدیل شدن به پنج میلیون ریال تسهیلات با نرخ سود ۱۷٫۵ درصد را دارد. در این طرح به مبلغ سپرده مشتریان ۱۰ درصد سود سالیانه تعلق می گیرد.

سقف تسهیلات انفرادی در تهران به ازای هر نفر ۶۰۰ میلیون ریال به همراه ۱۰۰ میلیون ریال تسهیلات جعاله است و زوجین می توانند تا سقف یک میلیارد و ۲۰۰میلیون ریال از این تسهیلات استفاده کنند.

سقف این تسهیلات در مراکز استان و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت برای زوجین ۸۰۰ میلیون ریال و در سایر مناطق شهری ۶۰۰ میلیون ریال است. همچنین سقف میزان تسهیلات جعاله در این مناطق همچنان ۱۰۰ میلیون ریال است.