به گزارش اطمینان نیوز به نقل از ایران آنلاین /  براساس اعلام سازمان حفاظت محیط‌ زیست، تهران، تبریز و ارومیه دیروز آلوده‌ترین شهرهای ایران بودند و به همین دلیل با تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوا، مدارس این شهرها و استان تهران به جز سه شهر پردیس، دماوند و فیروزکوه در تمامی مقاطع تحصیلی روز دوشنبه تعطیل اعلام شد. در تبریز روز گذشته با اینکه مدارس ابتدایی و دبیرستان برای دومین روز متوالی در تعطیلی به سر می‌برد و برای نخستین بار طرح زوج و فرد در این شهر اجرایی می‌شد اما باز هم شاخص آلودگی هوا روی عدد ۱۷۲ و در شرایط ناسالم برای همه گروه‌های جامعه قرار گرفت. در ارومیه نیز با وجود تعطیلی مدارس، اما شاخص هوا ۱۵۶ بود. تهران هم دیروز شصتمین روز آلوده خود را در سال ۹۶ سپری کرد و اگرچه شاخص کیفی هوا تا ساعت ۸ صبح روز گذشته روی عدد ۱۴۵ قرار داشت و تمامی مدارس مقطع ابتدایی در تمامی شهرهای استان تهران بجز دماوند و فیروزکوه تعطیل اعلام شده بودند اما گزارش‌های شرکت کنترل کیفیت و هوای تهران نشان داد از مجموع ۳۱ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در پایتخت، شاخص کیفی هوا در ۱۲ نقطه از تهران بالاتر از عدد ۱۵۰ و عمدتاً بین اعداد ۱۷۰ تا ۱۸۰ قرار داشتند که نشان از شدت گرفتن آلودگی در این نقاط بود.

بر اساس مصوبه کمیته مواقع اضطرار کاهش آلودگی هوای تهران همچنین محدوده طرح ترافیک روز دوشنبه از درب منازل اجرایی شده و تا ساعت ۱۹ افزایش می یابد. همچنین فعالیت معادن شن و ماسه و کارخانجات بتن و آسفالت و هرگونه ساختمان سازی و اقدامات عمرانی تعطیل و فروش طرح ترافیک روزانه متوقف شده است.
آماده باش نیروهای اورژانس در پایتخت
در همین حال در پی تشدید آلودگی هوای تهران؛ معاون سازمان انتقال خون کشور نیز هشدار داد که آلودگی هوا سبب افزایش هموگلوبین و افزایش غلظت خون می‌شود و احتمال سکته قلبی و گرفتگی عروق را افزایش می‌دهد. از این رو، بر اساس اعلام اورژانس کشور، روز گذشته بیمارستان‌های تهران در حالت آماده باش بود و آمبولانس‌ها در میادین اصلی شهر مستقر شدند تا در صورت لزوم نسبت به پذیرش بیماران تنفسی و قلبی اقدام کنند. معاون فنی و عملیاتی اورژانس تهران در این باره گفت: اورژانس نیز تدابیر ویژه‌ای برای ارائه خدمات به افرادی که دچار مشکلات تنفسی می‌شوند، در نظر گرفته است. دکتر رضا معتمدی افزود: علاوه بر ۱۹۲ نقطه از شهر تهران که موتورلانس‌های اورژانس تهران در آن مستقر هستند، به‌منظور ارائه خدمات بهتر به مردم در زمان بروز مشکلات تنفسی، ۸ دستگاه آمبولانس و اتوبوس آمبولانس در میادین اصلی شهر تهران مستقر شده‌اند. به گفته او: ۸ دستگاه آمبولانس و اتوبوس آمبولانس اورژانس تهران در میادین آزادی، انقلاب اسلامی، امام حسین(ع)، ولیعصر(عج)، امام خمینی(ره)، شهرری، فردوسی و تجریش مستقر شدند و تمام بیمارستان‌های تهران نیز برای پذیرش بیماران تنفسی آمادگی کامل دارند.
این مقام به مردم توصیه کرد ضمن کاهش تردد بی‌مورد در سطح شهر و عدم مواجهه بیماران پرخطر و افراد مسن با آلودگی هوا، حتماً از مایعاتی مانند شیر استفاده کنند. معتمدی یادآور شد: استفاده از ماسک‌های استاندارد مانند ماسک نمونه N۹۵ نیز می‌تواند در کاهش مشکلات تنفسی مردم و شهروندان کمک زیادی کند.
راهکارهای بلند مدت را جایگزین اقدامات مقطعی کنید
یوسف رشیدی، عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌و‌گو با «ایران »درباره راهکارهای مؤثر برای کاهش آلودگی هوا گفت: نوع تصمیماتی که در هر کشور و شهری برای نحوه مدیریت آلودگی هوا گرفته می‌شود به نوع رویکرد مدیران آن و اینکه تا چه اندازه به سلامت مردم اهمیت می‌دهند بستگی دارد. اما من کلاً نسبت به اینکه فقط در مواقع اضطرار کاری شود زیاد اعتقاد ندارم. فرض کنیم در این روزهای بحرانی اصلاً همه جا را هم تعطیل کردیم اما آیا مشکل آلودگی هوا واقعاً حل می‌شود، اجرای طرح ترافیک، زوج و فرد و حتی اجرای زوج و فرد از در منزل همه اینها مسکن‌های مقطعی هستند که دو مورد اول با گذشت زمان امروز دیگر کارایی لازم را هم ندارد و کم اثر شده چون تولید آلودگی را کاهش نداده‌ایم.
رشیدی که پیش از این سال‌ها مدیریت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران را عهده دار بوده، افزود: کار درست این است که تولید آلودگی را کم کنیم. یکی از اقداماتی که باعث می‌شود انتشار آلودگی به طور پیوسته کاهش یابد اقدامات فنی است یعنی اینکه استاندارد سوخت و خودروها را ارتقا دهیم، اما باز هم مهمتر از این بحث‌های مدیریتی و سیاستگذاری است. او خاطرنشان کرد: ما استاندارد یورو ۲ را به یورو ۴ تبدیل کردیم تا آلودگی را کاهش دهیم اما آلودگی کم نشد چون سیاست‌ها و برنامه‌هایی که برای توسعه ساخت و سازها و تراکم فروشی در تهران اعمال می‌شود عملاً موجب تمرکززایی و افزایش جمعیت در تهران می‌شود که همه اینها در کنار عدم توسعه حمل و نقل عمومی موجب تشدید آلودگی می‌شود. بنابراین ما هرکاری هم که با اقدامات فنی برای ارتقای سوخت و خودرو انجام دهیم با سیاست‌ها و تصمیمات نادرست و مدیریت‌های غلط عملاً خنثی می‌شود و نتیجه همین می‌شود که الان ۲۰ سال است داریم تلاش می‌کنیم میزان آلودگی هوا را در شهرهای بزرگ کاهش دهیم ولی موفقیت‌ها چشمگیر نبوده است.
رشیدی در ادامه به ضرورت تدوین راهکارهای بلند مدت تأکید کرد و گفت: اینکه در مواقع اضطرار مدارس را تعطیل کنیم لازم است اما کافی نیست و این راهکار اساسی نیست. باید توسعه حمل و نقل عمومی جدی گرفته شود. امروز در شهرهایی مثل لندن، توکیو، پاریس، مکزیکو سیتی که تا چند دهه قبل آلوده‌ترین شهرها بودند توسعه حمل و نقل عمومی تا حد زیادی منجر به کاهش آلودگی شده است چون در شهری مانند توکیو عملاً بالای ۸۰ درصد حمل نقل شهری با حمل و نقل ریلی و اتوبوس‌ها انجام می‌شود که متأسفانه با همه تلاش‌هایی که در سال های گذشته در تهران صورت گرفته اما در این موضوع ضعف زیادی وجود دارد. مترو کارکرد خوبی داشته ولی اصلاً کافی نیست و شبکه اتوبوسرانی نیز بسیار ضعف دارد.
او افزود: قوانین و مصوبات زیادی برای کاهش آلودگی هوا داشته‌ایم که متأسفانه بسیاری از اینها در زمان خود اجرایی نشده‌اند و لازم است مسئولان توضیح دهند که به‌عنوان مثال قانون نصب فیلتر دوده چرا همچنان در تعلیق به سر می‌برد و اجرایی نمی‌شود.